תוכנית ריצה למתחילים – רוצו על זה!

תוכנית ריצה למתחילים יש אנשים שלא עשו ספורט בחייהם והם מעוניינים לרוץ לפי תוכנית ריצה למתחילים שתעניק להם הנחיות חשובות המותאמות להם אישית. מי שבעצם מכינה את התוכנית היא מאמנת ריצה אישית ומקצועית שיודעת בעצמה שאין רץ או רצה הדומים לאחרים ולשכל אחד יש את הגוף שלו, הסיבולת שלו וגם הבעיות שלו. בעיות יכולות להיות למשל ריצה לא נכונה, מנח כפות רגליים מעייף על המשטח. תנועת גוף לא נכונה אשר גורמת לקריסה או כפיפה, כאבי גב בהמשך ועוד. ריצה המעמיסה על הרגליים בגלל חוסר ארגון של הגוף ועוד.

זה לא מספיק לנעול נעלי התעמלות ולחבוש כובע. צריך הרבה יותר מזה כאשר רוצים להתחיל לשפר את הכושר בריצה, וצריך לדעת לעשות זאת נכון משום שריצה לא נכונה בכל מיני היבטים עלולה לגרום לנזק – בדיוק ההיפך מהגמול לו מצפים הרצים.

לא רק נעליים גם שעון עצר…

יש כמה דברים שמאמנת כושר מקצועית תעשה כדי להנחות את הרצים שלה. ראשית היא תמליץ להם על ביגוד ונעליים נוחים ומתאימים לריצה, מנדפי זיעה וקלילים כאלה שלא יכבידו על הגוף ויאפשרו לעור לנשום כי יש לזה משמעות רבה.

הנעליים הכי חשובות ובעיקר אם יש בעיות כלשהן בכף הרגל, חשוב מאוד לרוץ עם מדרסים שנעשו בהתאמה כדי לשפר את מנח כף הרגל. וכאשר אתם מוצאים את המאמנת הנכונה ויש לכם תקשורת טובה איתה, ויש לכם כבר ביגוד מקצועי תתחילו לרוץ ואל תשכחו שהיא עוקבת אחר כל צעד ושעל שלכם ושאתם לא לבד.

מי שרץ היום לפי תוכנית ריצה למתחילים און ליין שבנתה לו בהתאמה אישית מאמנת מקצועית, מצטייד גם בשעון ריצה. מה זה בדיוק? שעון ריצה הוא שעון שהמטרה שלו היא לתעד את הריצה של הרצים. הוא מתעד את ההפסקות שהם עושים, את קצב הריצה. מה היה אורך הצעדים שלהם ותדירות הצעד (קאדנס). מה היה הדופק היכן הם ביצעו את האימון ועוד. זהו אקססוריז חובה לכל מי שרוצה לרוץ לבד כאשר המאמנת שמנחה אותו, נכנסת לאפליקציה מיוחדת ומקבלת את המידע משעון הריצה שלו. כך היא יכולה לבדוק אם הוא רץ לפי התוכנית, סטה ממנה, רץ מהר מדי, לאט מדי? עשה יותר מדי הפסקות? ועוד. המעקב הזה עוזר למאמנת ולרץ ליישר קו ולתאם ציפיות. היא יכולה לדעת מתי מתחיל להיות לו קשה מדי ואז להוריד עומס. היא יכולה לשנות לו את קצב הריצה אם צריך והיא גם תתייחס לתלונות שלו אחרי ריצה כמו כאבים באזור מסוים ברגל מסוימת, שרירים תפוסים, חולשה ועוד. כל אלה אמורים לשקף לה סיבולת, יכולת ומוטיבציה של אותו רץ ולתת לה מידע חשוב לגבי תוכנית האימונים המתאימה לו.

קבוצות ריצה- שעון ריצה

לא רק מי שרץ לבד לפי תוכנית ריצה למתחילים נעזר בשעון ריצה, גם אלה שרצים בקבוצה עם מאמנת לעתים רוצים לבדוק את עצמם, היכולות שלהם, מדדים שמשתפרים, מרחק שאולי יש צורך לצמצם או להגדיל ועוד. אחת הסיבות שצריך לרוץ לפי תוכנית מסוימת היא משום שריצה למרות שהיא נראית כמו הספורט הכי זמין ומתאים לכולם, לעתים מחייבת הדרכה במיוחד אם לאנשים יש בעיות או מגבלות כלשהן כמו כאבי ברכיים, ארגון גוף לא נכון, נפנוף ידיים מיותר ומעייף ועוד. נוכחותה של המאמנת מרגיעה ומוסיפה ביטחון לרצים. הם יודעים שהם בידיים טובות, שהם יכולים לסמוך עליה ושהם לא רצים סתם, אלא תוך הנחייה ברורה של מה שהם מחויבים לתקן הן מבחינת מנח כפות הרגליים, תנועת הגוף, קצב ועוד. 

ריצה לא נכונה עלולה לגרום נזק לרצועות, לגידים, לשרירים. אפשר לנקוע קרסול, לגרום לכאבים יש כל מיני דברים שיכולים לקרות אם לא רצים נכון, או מהר מדי או הרבה מדי. ספורט זה דבר נהדר וריצה באמת מתאימה לרוב האנשים, אבל כל אחד צריך לדעת מה הגבולות שלו, מה הוא יכול ומה לא. מתי הוא צריך להפסיק ומהו הקצב שמתאים לו לרוץ כדי לשפר את הסיבולת שלו. בדיוק בגלל זה צריך להיצמד לתוכנית של מאמנת טובה שחיה את הריצה ולא רק לפי השעון… בגלל זה הכי חשוב זה למצוא מאמנת מומלצת לריצה הפרטית שלכם.

ראו גם: כמה עולה מאמנת כושר אישית

דילוג לתוכן