מאמנת כושר לנשים בהריון

כושר בהריון
מכירים את המשפט הזה “הריון זה לא מחלה”?
בעידן בו נשים הרות מתאמנות באמת שאין שום סיבה לומר זאת. אם נלך שני דורות אחורה בערך יכולנו לראות נשים בהריון, מחזיקות את הבטן, כאילו שאם הן לא יחזיקו אותה משהו חלילה יקרה, או שהן ירגישו שהן לא מגנות מספיק טוב על העובר שלהן.

הרבה הריונות עברו בשלום מאז עד שנעשו הרבה מאוד מחקרים שהרימו את ההריוניות על הרגליים וגרמו להם לעשות כושר. מסתבר שאחד הדברים הכי חשובים כדי למנוע התנוונות בזמן הריון ואפילו לסייע בשעת הלידה הוא להיות בכושר.

יש מחקרים שהוכיחו כי עשיית כושר בזמן הריון מפחיתה בכ-25% ניתוחים קיסריים וב- 35% מתן זריקות אפידורל.

יש מחקרים שמצביעים על כך שעשיית כושר במהלך ההיריון מטיבה לא רק עם האימהות אלא גם עם התינוקות. אלה פעילים יותר, בעלי התפתחות מוטורית מוקדמת ופחות תחלואה של מחלות קרדיו-מטבוליות ואחרות.

אולם, גם בלי מחקרים והוכחות אשר תחילה חקרו את סוגיית ההיריון והכושר, אחרי שנים שהן שכבו במיטה (שלא בהוראת רופא) אלא בשל בחילות ומיחושים, הנשים של היום ובעיקר אלה המורגלות בעשיית כושר, לא מוותרות גם על כושר במהלך ההריון. זה נותן להן הרגשה של שליטה בגוף והרגשת קלילות ויציבות, שחשובה מאוד כאשר את עם בטן שגדלה מיום ליום ומשנה לך את מרכז הכובד.

מדוע צריך לעשות כושר בהיריון?

היריון הוא אכן מצב פיזיולוגי ונפשי מהמרגשים בחיים. גוף האישה משתנה והיא חווה שינויים הורמונאליים ופיזיולוגיים. יש עומס על רצפת האגן, מרכז הכובד משתנה, יש שינוי ביציבה ועלייה במשקל. היא עלולה לסבול מכאבי גב, יש נשים הסובלות מבחילות בשלושת החודשים הראשונים של ההיריון ויש כאלה שסובלות מבחילות במשך כל תקופת ההיריון. יש נשים שסובלות מבצקות ברגליים המונעות מהן חופש תנועה וגורמות לכאבים וכמובן שבשל השינויים ההורמונאליים יש שינויים במצב הרוח.

ובכל זאת, למרות רשימת המגבלות והשינויים שנשים עוברות, מצבן יכול להשתפר אם הן יעשו כושר בזמן ההיריון. אימון נכון ומותאם אישית עשוי לחזק את שרירי רצפת האגן, להקל על חלק מהתסמינים ולגרום להן להיות יותר קלילות, אופטימיות ופעילות. אימון נכון מפחית את הבצקות, משפר את תנוחת העמידה כפופה שגורמת לכאבי הגב בשל העומס של הבטן,  ומסייע על שמירת המשקל ושיפור המצב רוח הכללי.

כשאת מתאמנת בהיריון את מרגישה שאת זו את, כפי שהיית קודם רק עם עוד צאצא בבטן וגם הוא הולך להרוויח מהכושר שאת עושה. רק ההבנה הזו אמורה לגרום לנשים הרות להשתתף בחוג כושר לנשים הרות.

מעבר לכל אלה, כשאת עושה כושר בזמן ההיריון את נשארת חזקה בשביל העבודה הקשה שתהיה לך אחר כך. להתמסר לטיפול בתינוק יום ולילה, להרים אותו, לסחוב עגלה, סלקל ולעשות עוד כל מיני דברים בו זמנית. אימא טרייה חייבת להיות חזקה כדי למלא את כל המשימות המחכות לה ולעשות את זה בחיוך ואהבה.

רצוי לקבל המלצות על מאמנת כושר לנשים בהיריון כזו שאפשר לסמוך עליה, כזו עם ניסיון וידע בתחום זה.

מאמנת כושר לנשים בהיריון- בהתאם לחודשים

ההיריון מתפתח ויש לו שלבים ולהם השפעות שונות. אם בתחילת ההיריון כמעט כל אישה חווה בחילות, בהמשך היא עלולה לפתח בצקות, תחושת כבדות. חוסר יציבה וחוסר שיווי משקל ולכן האימונים חייבים להתאים לכל שלב הריוני כדי לפתור את הבעיות הרלבנטיות. בחודשים הראשונים מומלץ לעשות פעילות מתונה, זוהי תקופה רגישה מבחינת קליטה של העובר בגוף האם. בטרימסטר השני כבר יותר נוח ובטוח לבצע פעילות גופנית.
בטרימסטר השלישי עובדים הרבה על יציבה משום שמרכז הכובד של גוף האישה ההרה משתנה ופחות נוח להתאמן. יש להתחשב ביכולת הפיזית כל אחת לגופה תרתי משמע ולתחושתה הכללית.

אולם מה שהכי חשוב להבין הוא שכל פעילות של עשיית כושר במהלך ההיריון דורשת הדרגתיות והקשבה לגוף ופיקוח של אשת מקצוע. כמובן שלרקע הספורטיבי של האישה ההרה, יש משקל גדול בבניית תוכנית האימונים.

מאמנת כושר לנשים בהריון חייבת להיות בעלת ידע, הכשרה וניסיון מתאימים, משום שיש לה אחריות רבה לא רק על המתאמנת אלא גם על העובר שהיא נושאת בתוכה. מאמנת כושר המתמחה בנשים בהריון תדאג שתעברו את ההריון בכושר ובהנאה מרובה.

דילוג לתוכן